کد خبر: ۸۷۷۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷ 20 July 2020

 

ایسنا/گیلان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از انجام نمونه برداری از پرزهای کوریونی (cvs) جهت تشخیص زودرس مشکلات ژنتیکی جنین در این مرکز خبر داد.

دکتر سودابه کاظمی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: برای اولین بار در بیمارستان الزهرا(س)رشت، نمونه برداری از پرزهای کوریونی جهت تشخیص زودرس مشکلات ژنتیکی جنینی انجام شد.

وی تصریح کرد: این روش تشخیصی برای شناسایی اختلالات ژنتیکی در اوایل بارداری انجام می شود و در آن از قسمتی از بافت جفت نمونه برداری می شود که بررسی آن می تواند اختلالات کروموزومی یا ژنتیک جنین را نشان دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به آزمایشات مادر باردار در دوران حاملگی، اظهار کرد: این آزمایش معمولا بین هفته ۱۰ تا ۱۳ حاملگی انجام می شود و با توجه به اینکه در این روش یک نمونه ی کوچک از پرزهای جفتی جنین گرفته می شود و از مایع امنیونتیک دور جنین گرفته نمی شود، یک روش متفاوت از آمنیوسنتز است.

متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ پریناتال در خصوص اینکه این تست شامل همه افراد نمی شود و محدودیت های برای انجام این تست وجود دارد بیان کرد: در صورت وجود خونریزی یا لکه بینی واژینال، عفونت فعال دستگاه تناسلی، این آزمایش ممنوعیت نسبی داشته و انجام نمی شود.

کاظمی ضمن برشمردن مزیت های این تست اضافه کرد: مزیت اصلی cvs این است که نتیجه ی آن در مراحل زودتر حاملگی آماده می شود و شما زودتر می‌توانید از سلامت جنین خود مطلع شوید، بخصوص در مواردی که احتمال بیماری های ژنتیکی در جنین شما بیشتر است، این ویژگی ختم بی  خطرتر حاملگی را در سنین زیر ۱۲ هفتگی و در صورت وجود اختلالات ژنتیکی و تمایل بیمار امکانپذیر می سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روش تشخیصی برای نخستین بار در این مرکز راه اندازی شده است.

به گزارش ایسنا؛ درمانگاه پریناتال مرکز الزهرا (س) روزهای شنبه تا چهارشنبه در شیفت صبح آماده ارائه خدمات به مادران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار